13 август 2010

Собствена онлайн медия - уелкъм ту дъ джънгъл

Презумпцията е, че да се създаде медия в Интернет е най-лесно. Може и да е най-лесно, но за всеки случай никак не е лесно. Така мислят създателите на сайта tennis24.bg Станко Димов и Искрен Минчев. Двамата са колеги спортни журналисти, които се увличат от тениса и които в "един слънчев ден" решават да създадат собствена малка медия.

Препятствия и предизвикателства

Проблем №1: Начален капитал
За създаването на медия са нужни средства, независимо в каква среда функционира.
Решение: Станко и Искрен влагат голяма част от спестяванията си и приемат помощ от добри роднини, които вярват в проекта им. Двамата не разчитат на заеми от банки и кредитори поради нестабилния медиен пазар в България. Така рискът остава в разумни граници.

Проблем №2: Липса на ноу-хау
Никой от двамата до този момент в професионалното си развитие не се е сблъсквал с изграждането (фронт енд и бек енд) дизайн на сайт.
Решение: Обликът на медията се изгражда на базата на достиженията на съществуващите спортни и тенис сайтове от страната и чужбина. Съдържанието е основна ценност, но и визията не е пренебрегната, за да се предложи на потребителя качествен краен продукт в адекватна за мрежата среда.

Проблем №3: Неработещи функционалности
Задачата да реализира сайта е възложена на външна фирма. Към резултата обаче, типично като за програмисти, има забележки.
Решение: Започва се неколкоседмична интензивна мейл кореспонденция, която завършва с хепи енд - работещ продукт.

Проблем №4: Осигуряване на съдържание
За да работи, медията се нуждае от ежедневни грижи и поддръжка
Решение: Станко и Искрен влагат голяма част от свободното си време в сайта си. Двамата знаят какво потребителят на тенис новини иска от досегашната си работа в други медии. С доброволчески труд за успешното начало помага и Евгени Николов от БНТ. Тандемът Димов и Минчев обаче генерират почти цялото съдържание, което включва новини, коментари, аналази и т.н.

Проблем №5: Налагане на пазара
Пари за реклама няма.
Решение: Популяризацията става по няколко канала. Двамата взаимстват и цитират по-интересни материали от сайта в медията, в която работят. Приятелите на Станко и Искрен в другите медии също са коректни при цитирането и допринасят за популяризацията. Сайтът води и комуникация с аудиторията чрез Фейсбук.

Проблем №6: Администрация и счетоводство
Зад всяка медия стои юридическо лице.
Решение: На този етап административните задачи са поверени на приятелска фирма. В плановете на Станко и Искрен влиза учредяването на собствена фирма.

Нерешен проблем №1: Положително салдо
Разходите не са малко, докато приходите не са достатъчно. Все още разликата е в полза на разходите, но, както казват създателите, "с времето тя се топи".

Нерешен проблем №2: Авторски права и регулации в Интернет
Много от уеб медиите (дори и блоговете) вървят към спазването на авторските права (виж "За онлайн културата"). Други обаче не вървят натам и крадат съдържание. На този етап пълното решение на този проблем не е по силите на никого.

Резултати и удовлетвореност

Резултат №1: Аудиторията расте
Доверието в сайта расте с всеки изминал ден. Медията има вече ядро от 500 уникални посетителя дневно, което за строгоспециализиран сайт на по-малко от година (стартирал на 25.12.2009) не е малко. Това са цифри за най-скучните тенис дни. Много повече посетители се генерират около постиженията на българите и големите турнири по света.

Резултат №2: Положителна обратна връзка
"Супер сте, вие сте моят любим сайт, продължавайте в същия дух, браво на вас, материалите ви са различни, имате собствен стил" - част от отзивите на читатели, които Станко и Искрен споделиха пред медийния блог.

А ето и какво казаха двамата за творението си:
Искрен: "Сайтът се превърна в част от живота ми";
Станко: "Сайтът е нещото, за което не минава ден, без да мисля".


снимка: личен архив. Вляво е Станко Димов, вдясно - Искрен Минчев

Представяно в Медиен блог: Предаването Са Ва! по радио РФИ