30 август 2010

1 000 000 лв. за два сайта

В днешния сутрешен блок на bTV се каза нещо много важно. Каза се как може да се издържа една медия и каква е промоционалната цена за реклама между бизнес партньори.

Темата не един от панелите беше за далаверите в Слънчев бряг. Гости бяха бившият шеф на борда на директорите Младен Мутафчийски и бившият изпълнителен директор Марина Стратиева. Те трябваше да коментират подозренията (и обвиненията) на новото ръководство на к.к. Слънчев бряг АД в източване на дружеството.

Една от подтемите беше поръчката за 1 милион лева към сайта Frog news, където Мутафчийски е бил съдружник с бития Огнян Стефанов. Сделката била за реклама на курорта и дружеството като цяло.

Поръчката била направена след като Мутафчийски се бил оттеглил от "Фрог нюз". Това заяви самият той в телевизионния ефир. При всяко положение съмнения за конфликт на интереси и източване на Слънчев бряг има. Отделно в Интернет битуват архивни публикации, според които Мутафчийски си е бил съвсем редовен и вписан в регистрите съсобственик на медията, когато се е сключвала сделката.

С 1 000 000 лева "Фрог нюз" може да поддържа дейност най-малко три години, като в това се включват заплатите на 10-12-членен екип и всички останали разходи около един сайт. Към днешна дата авторите са шест плюс един главен редактор.

Ето един цитат от редакционното обръщение на медията: "Създател на "Фрог Нюз" е журналистът Огнян Стефанов. Идеята обаче нямаше да има плът и кръв без намесата на бизнесмена Младен Мутафчийски. И без рамото на верни приятели...
...Трудно влизаме в политически уговорки, защото цената ни е висока".

Eто и продуктите, които са произведени срещу 1 000 000 лева:
- http://www.bulgaria-tourism.bg/ - портален туристически сайт. Според регистъра домейнът е собственост на "Frog Nyuz OOD. SOFIA, 1000".
- http://www.sunnybeach.biz/ - корпоративно-рекламен сайт на к.к. Слънчев бряг. Домейнът е собственост на бургаската фирма, която е изработила дизайна и (вероятно) администрацията.

Дали цената отговаря на качеството определя пазарът.

Изводите от цитирания случай за мен са три:
1) Медиите стават за източване на дружества;
2) Медиите не се нуждаят от аудитория, за да съществуват и
3) Бизнесът използва медиите за прокарване на бизнес и политически интереси.

П.П. Ето го и панелът по темата от "Тази сутрин".