08 март 2009

Интернет политика

Предизборната кампания в България на практика започна. Политическите партии и техните лица се активизират в публичното пространство в битката за общественото доверие. Част от тях вече имат някакъв опит в управлението на публичните комуникации в Интернет, а за други присъствието в мрежата ще бъде предизвикателство.

Пресният пример на Барак Обама и случващото се с неговото име в уеб-пространството изкушава и родните политици да достигнат до онази прослойка, от която вероятно ще произлезе най-високият процент негласували на предстоящите избори. Преимуществата на Интернет, а именно изобилието от информация, по отношение на политиката може да се счита и като недостатък. Във виртуалното пространство случващото се е почти неконтролируемо и със сигурност невъзможно за манипулиране.

БСП и нейната социалистическа младеж вече плащат за рекламно присъствие из водещите български сайтове, популяризирайки страницата (и програмата) План БГ 09. БСП.БГ също работи на пълна пара така, както и сайтът на другия изборен фаворит - ГЕРБ. И двете пространства са много далеч от летвата, която поставиха в САЩ и като визия, и като съдържание.

Положението в социалната мрежа Фейсбук (Facebook) е следното:

ГЕРБ-истките страници са три: ПП ГЕРБ с 24 членове, ПП ГЕРБ - Варна (9) и Младежка организация към ПП ГЕРБ с неизвестен брой членове. Фенстраницата на Бойко Борисов обаче има 520 члена, а "Искам Бойко Борисов за премиер" има 287 последователи. От друга страна в "Не искам Бойко Борисов за премиер" членуват 2446 потребители.

БСП има една официална група със 115 членове. Ключовата дума вади още "БСП - вън от властта" с 47 членове и "1000 човека, които са против правителството на БСП, НДСВ, ДПС!", събрало 570 потребители.

И сега изненадата: Официалната група на ДПС наброява 334 потребители. Или с други думи е номер 1 във Фейсбук спрямо останалите партии.
И още: СДС има 211 членове (или почти два пъти повече от БСП). 89 пък са членовете на групата на НДСВ.

Като цяло обаче политическата активност в социалната мрежа е в пренебрежимо малки размери първо спрямо останалите дейности, които извършват българите там, и второ, спрямо Обама-манията отпреди няколко месеца.

Ситуацията в търсачките отново е по-благоприятна за БСП спрямо ГЕРБ. В google.bg първите десет резултатa, които излизат за Сергей Станишев, са ОК, докато за Бойко Борисов след уики-справката следват блогърски сарказъм и "разработка" на Движение "Войни на Тангра".

Блогърите, без да са свързани с някоя политическа сила, не пропускат да вземат отношение по актуални теми от обществения живот. Често обаче тяхната позиция е неясна или пък е не толкова политическа, колкото гражданска. Техният глас се чува предимно от най-активните Интернет потребители, които обхождат блог-агрегаторите.

Заключенията са две:
първо, на този етап политическите партии и лица нямат комуникационни стратегии и цялостни PR решения за Интернет пространството и
второ, потребителите в мрежата не се особено активни политически.