С 4,1% се е понижил тиражът на вестниците у нас за 2009 спрямо 2008 до общо 355,6 млн., а броят на издаваните заглавия е намалял с два до 436 вестника. Това показват данни на Националния статистически институт, цитирани от Инвестор.
Тези цифри показват, че наситеността на заглавия у нас остава константа. В другите страни от ЕС броят на различните издания е много по-малък, съотнесено към населението. В Швеция (9,1 млн. души) и Белгия (10,6 млн. души), заглавията са наполовина по-малко.
Тематичната насоченост на изданията се диктува изцяло от пазара. У нас вестниците и списанията за секс, мода и клюки са над 120, докато за художествена литература има само шест периодични издания.
На човек от населението годишно се падат 47 вестника, или с около 2 вестника по-малко в сравнение с 2008 г. Тиражт на ежедневниците пада с 6,6 на сто, а на седмичниците се вдига с 3,1 процентни пункта.
Без да е налична точна статистика е ясно, че в. "Уикенд" и новосформирания в. "Галерия" запълват (посвоему) таблоидната ниша, чиито теми и жанрове на този етап са монопол на печата.
Общият извод е, че спадът не е драматичен (2 вестника/човекогодина) и ако изданията имат някакви икономически затруднения, би следвало да помислят как (и за колко) продават вниманието, което генерират.
Още по темата:
Кой напусна пазара?
Друг поглед върху бъдещето на вестниците
09 юли 2010
Зарязваме ли вестниците?
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар