26 февруари 2009

Друг поглед върху бъдещето на вестниците

Във връзка с изразеното от Гери Сторч мнение за бъдещето на вестниците, възникна и опозиционен лагер, според който монетизирането на съдържанието през Интернет чрез абонамент просто няма да се случи.

"Основната причина вестниците да не могат да бъдат продавани онлайн са принципите на търсенето и предлагането. За човек, който търси ежедневна информация чрез печата има сравнително малко алтернативи - няколко сериозни национални ежедневника и не повече от два локални вестника. От друга страна човек, търсещ текстова информация в Интернет, има достъп до всички сериозни списания и вестници по света. Това изобилие създава сериозен излишък и прави стойността, която всеки потребител би платил достатъчно малка, за да бъде пренебрежима", казва Вин Кросби в коментарите под статията на Сторч.

Кросби посочва и грешката на някои експерти, които забравят, че пакетът от международни, национални, регионални и локални новини се "разпакетира" във виртуалното пространство. Ако човек от Варна поиска да прочете в хартиено копие международните и локалните новини, той би си купил вестник "Черно море" (chernomore.bg). Ако същият човек се интересува от същите теми, но търси информация в Интернет за тях, той би се спрял например на cnn.com (ако не знае английски на netinfo.bg) и после би се прехвърлил на сайта varna24.bg. Освен това може да научи разни интересни и полезни неща от web 2.0 сайтовете като блогове, блог-рийдъри и социални мрежи.

В заключение Кросби казва: "Вестниците се отказват от продажбата на съдържание в Интернет не защото аудиторията е свикнала да получава информация безплатно, а защото икономическите принципи я правят невъзможна".