17 юни 2011

Блогърите срещу критиката

Елена Кодинова отново написа достатъчно провокативен материал, така че да предизвика бурни реакции в уеба. Дуелът отново е блогъри срещу журналисти. От публикуването на материала й в Уебкафе изминаха четири дни и за този период се събраха достатъчно контрааргументи на тезата й.

А тезата й е следната:

"...в уж непредубедените им писания [блогове] се появяват ласкави думи за всеки, който ги е черпил едно кафенце и си е направил труд да научи малките им имена. Блогърите не схващат, че точно това е била целта на цялото мероприятие - да се възползват от непрофесионализма и липсата на анализ на минали събития...

Толкова е лесно да поласкаеш блогъри, които дори не се усещат, че ги гъделичкат по егото заради определени лични ползи...

И блогърите пак няма да се усетят как ги ползват за пропагандни цели...
".

Точно Кодинова лятото на миналата година написа много остър и критичен материал за българската журналистика, тоест не може да бъде обвинена в необективно прикриване на слабостите както на официалните медии, така и на блоговете.

Тогава думите й ми се струваха крайни (и изразих мнението си) точно така, както се струват крайни и сега на блогърите*. Този път обаче съм склонен да се съглася и ако трябва да съм честен, се радвам, че темата е на дневен ред.

Обичайните заподозрени в клиентелизъм са официалните медии и професионалните журналисти. Те дават своите поводи. Но е редно да се каже, че блоговете още по-малко могат да служат за обективен източник на информация, особено когато става дума за двата най-важни и търсени типа информация - политика и потребление. Кодинова казва точно това и го подкрепя с примери и желязна фактология.

Пропуска само да каже, че четени блогъри са дори членове и активисти на политически партии. Този факт не е известен на публиката, не известен и на Гугъл, не го пише и в Блогосферата на Дневник, където четат и не-блогъри.

Блоговете са тактически медии. В битката за тях най-напред са от ДСБ и СДС. Константин Павлов-Комитата например е активист на ДСБ, а Магдалина Генова, известна и с псевдонима Нервната акула, е учредител и член на костовата партия. И когато блогърите са впрегнати с пропагандна цел (дори и те сами, доброволно и по съвест да се впрягат), е естествено на тях да се гледа поне толкова критично, колкото и на журналистите от официалните медии. Защото и гражданската журналистика, и професионалната журналистика са еднакво податливи на влияние и манипулация.

Още по темата:
Светът се нуждае от журналисти
В защита на българския журналист и още малко за Джони Деп
Блогър ≠ професионален журналист



* Те изразяват следните мнения:
Боян Юруков - 1153 думи хленчене
Константин Павлов-Комитата - За политиката, фирмите и блоговете
доктор Колевски - Who the fuck is Елена Кодинова
Валентин Михалев - „Журналист“ Vs блогъри или „id_329173025_Da_ebesh_blogyrite“
Свилен Милев - Да убиеш журналурник
Иван Савков - И блогърите зареваха
Асен Генов - Нахранените журналисти и гладните блогъри

4 коментара:

Анонимен каза...

Браво... един човек, който е ПРОЧЕЛ текста, а не се е възмутил на общо основание.

Комитата каза...

Разбирам че някак си много добре ви се вписвам в картината, но не съм активист на ДСБ.

Radko Krastanov каза...

Активен симпатизант ли е тогава правилният термин?

Комитата каза...

Ами и това не е правилният термин, защото симпатизантите се регистрират в партията, а аз никъде не съм регистриран.

Просто имам доста приятели в ДСБ, на които отвреме-навреме помагам.