16 ноември 2011

Външна реклама за малко пари

"София е град, където може да направите всичко, навсякъде, по всяко време, стига да можете да си платите.

В съвременния град икономическите аспекти в живота на обществото омаловажават политически такива. Пазарът потиска гражданските нужди, а визията на бизнеса и на консумацията поглъща идеите за размисъл, съзерцание или изобразяване на нещо различно от потребителските ценности" - това гласи теорията на Лъчезар Бояджиев в публикацията му в "Eurozine" от май 2007 г.

Външната реклама всъщност е една от добрите опции за изграждане на силен бранд със сравнително малък бюджет. Дори вездесъщият Интернет предлага по-малко форми, отколкото градската среда.

Ето какво препоръчват трима рекламни специалисти да се направи с рекламен бюджет от 2 до 10 хиляди лева*:

Бюджет от 2000 лева
1. За тази сума може да се направи прилично покритие чрез разпространение на мостри (на козметични продукти например) и информационни брошури. Чрез разпространението на каталози може да се постигне добро таргетирано покритие. От подобен ограничен бюджет обаче не може да се очаква много.
2. Добре е целият бюджет да се съсредоточи на едно място. Може да се използват паната в метрото или да се брандира автобус от градския транспорт. За 14 дни брендинг на два автобуса струва 1300 евро.
3. Преди всичко е необходима добра творческа идея, представена професионално - текст, цветове, интересни дизайнерски хрумвания. Важно е тя да се съчетава с най-правилния период за рекламиране, с избор на място, с посока на движение и броя на минувачите, с видимост за пешеходците и пътниците в превозните средства, с осветление през нощта, с цялостната заобикаляща среда. Ако е предивден малък бюджет, може да се използва т.нар. плаваща реклама - редуване на периоди на реклама и пауза, като се разчита на честотата като основен фактор за запомняне на продукта.

Бюджет от 5000 лева
1. С толкова пари могат да се проведат кампании, които да покриват средно дневно около 20-30 хиляди уникални контакта. При такъв бюджет част от него трябва да се инвестира в криейтива.
2. Могат да се комбинират реклами в метрото и наземния транспорт. Ако се избират автобусни линии за брандиране, е хубаво те да не се припокриват с маршрута на метрото. Ежедневната аудитория на метрото е от около 200 000 души.

Бюджет от 10000 лева
1. При такъв бюджет се избира между по-голямо покритие на локации или по-продължителен период. При тази сума може да се включи атрактивен брандинг като макет или действителен продукт, представен по интересен начин.
2. С тези средства може да се направи забележима кампания, която да включва присъствие в метрото, наземния транспорт и билбордове тип "Пиза".
3. За рекламна кампания, която цели добро покритие на територията на София например, са необходими между 10 и 15 билборда тип "Пиза" или тип "Скролер". Но както казва бащата на рекламата Дейвид Огилви: "Ако една реклама не се основава на Голяма идея, тя ще отмине незабелязана като кораб в нощта".

Респонденти:
1. Магдалена Цветкова, управител на "AD SPOT" LTD. - INDOOR MEDIA
2. Зарина Генчева, CEO на "Метрореклама"
3. Румен Кривицки, управляващ собственик на "Кривицки и СИЕ"

* По материали от сп. "Мениджър" (manager.bg), брой 10 (156), октомври 2011 г.

Билборд тип "Пиза":


снимка: burgasreklama.com

Брандиран автобус:

снимка: autotuning-bg.com


снимка: braincrumbtrail.com


снимка: brandinfection.com