30 септември 2010

Писане за технологии

Роберт Ернандес фокусира последната си публикация в OJR на писането на новини за технологичния сектор. Материята е иновативна, затова презумпцията е, че и отразяването й следва да е иновативно. Не в този дух обаче се основните тези на асистента в университета в Анънбърг и дългогодишен уебжурналист.

Ето какво казва той, накратко:

Разчупеният стил на писането на новините не означава погребване на журналистическите правила. Когато се пише за технологии, трябва да се следват следните принципи:

1. Първо журналистика, после технолигии
Технологиите се променят и винаги ще е така, но ядрото от журналистически ценности ще остане вечно. Оценката на фактите и етиката са ключови, независимо дали тя се побира в пиксели, във вестникарски колонки или аудио-визуални формати. Целта е публиката да бъде информирана, а не самоцелно да се използват иновациите в медиите. Използваме най-съвременни методи, за да осведомяваме хората, но това не означава, че подменяме журналистиката.

2. Майка ти пише туитва, че те обича. Провери го.
Дори някой да ти каже нещо лично, не е сигурно, че е истина. Още по-малко, ако го напише във Фейсбук или Туитър. Всички факти, данни и новини следва да се подлагат на съмнение. Особено в технологичната журналистика това често не е лесно. Просто някои от джаджите не са налични. Затова е задължително да се подчертава кое е факт, кое е прогноза, кое е пожелание. Да не забравяме, че в журналистиката трябват години за изграждане на професионално име и само един материал, който да го срине.

3. Технологичните връзки (чат, социални медии, блогове) не заменят личните или телефонните интервюта.
Специално по темата за технологиите има твърде много ангажирани и активни фигури, които създават не малко информационен шум. Не трябва да се забравя още, че във Фейсбук и Туитър има милиони, но също така милиони остават извън тях.

4. Гражданин, бранд, журналист
В тази последователност. Журналистът не е служител с работно време от 9 до 5. Журналистиката е начин на живот. Така че когато се експериментира с някоя нова джаджа, трябва да се заемат точно тези три роли. За иновациите трябва да се говори съзнателно и трезво. Трябва да се говори естествено (пиши такъв, какъвто си) и трябва да се има предвид, че в Интернет няма анонимност.

5. Винаги отворени
Може би най-важното правило. Не бива да се пита "кой ще използва този часовник или онзи телефон" с пренебрежение. Защото преди мнозина са питали кой ще използва Фейсбук. Преди това е имало въпроси кой ще чете блогове. Преди това са се чудили за какво е интернет...

-----
У нас в Интернет най-популярен е Андриан Георгиев, който пише за Капитал. Георги Войнов пък основно се грижи за разделът Наука и Технологии във Вести.бг. Уебстраница има и списание HiComm, което (май) е най-четеното технологично списание. Що се отнася до Интернет, присъствието на това издание е достатъчно силно и осезаемо.