Мина първият телевизионен дебат между президента на САЩ и кандидат за втори мандат Барак Обама и кандидатът на републиканците Мит Ромни. До изборите на 6 ноември остават още две такива епични публични битки.
Фокусът пада върху казаното от двамата, но не са малко и тези, които обръщат внимание на медийния аспект на битката за Белия дом.
Едно предаване с дебат събира по 50-60 милиона зрители. Според експерти между 1 и 8% от нерешелите за кого да гласуват взимат своето решение след подобен телевизионен сблъсък.
Оказва се обаче, че журналистите, които водят дебатите, са по-мразени дори от самите политици - нещо, което не изглежда чак толкова изненадващо. Често участниците в диспутите изливат гнева си върху водещия, който е задал провактивен или развалящ имиджа въпрос.
В САЩ сблъсъкът на телевизионния екран се организира и финансира от Комисията за президентските дебати (CPD) - неправителствена организация с идеална цел, основана през 1987 г. Тя гарантира, че споровете, превърнали се в съществена част от изборите, предоставят възможно най-добрата информация на зрители и слушатели. Организацията поддържа научни изследвания и образователни програми за анализ и подобряване качеството на дебатите.
Джанет Браун, изпълнителен директор на CPD, предупреждава, че понякога дори само забележката "Времето ви изтече" може да разгневи зрителите. Тя осъзнава, че е много трудно да изтръгнеш от зрителя "О, справи се много добре" за работата на водещия, вместо "Не мога да повярвам как отряза президента!".
Снощи Джим Лерър - бивш водещ на публицистичното предаване PBS NewsHour, бе модератор на 12-и път. Според "Ню Йорк таймс" на тази кампания е станало изключително трудно за журналисти да спазват принципа на безпристрастност и това важи и за Лерър. Лично срещу него имаше критики, че е твърде "безопасен", твърде предвидим, стар и бял.
Канди Краули от CNN, която ще води втория дебат на 16 октомври, обяснява, че ще се опита да тушира негативния тон, но що се отнася да аудиторията, няма как да се угоди на всички и винаги ще има някой недоволен защо е избран този водещ и защо не е бил зададен този или онзи въпрос.
Боб Шифър от CBS News ще ръководи заключителния дебат на 22 октомври и вече твърди, че няма да коментира предходните сблъсъци заради нажежената медийна и политическа атмосфера. Той си поставя амбициозната задача да създаде възможно най-честна среда, когато на подиума излязат Обама и Ромни.
0 коментара:
Публикуване на коментар