06 август 2012

Най-великата реклама за всички времена

Ако потърсите в Google на български, ще установите, че няма в първите няколко страници два еднакви резултата за най-великата реклама. Идентично е положението на английски, където излизат няколко класации "Топ-еди-колко-си".

Всъщност е нормално да няма най-велика реклама така, както няма и най-велика песен, филм или картина. Така се доказва, че рекламата е изкуство ;)

Според Джей Елиът, дългогодишен сътрудник на Стив Джобс и автор на една от десетките книги за технологичния и бизнес гуру, най-великият телевизионен клип, излъчван някога, е този на "Епъл" за компютъра Макинтош през 1984 година.

Клипът има едно единствено излъчване в ефир - във въпросната година по време на мача Супербоул - най-гледаното спортно събитие в САЩ.

Продуцент е "Чиат & Дей" - фирма, която остава лоялна към Джобс независимо от промените в екипа си и към която Стив остава лоялен до последно. Режисьор е Ридли Скот.

Според интерпретациите, алюзията с романа на Джордж Оруел "1984" внушава, че Макинтош ще спаси човечеството от конформизма. Компютърът на "Епъл" носи свобода, това е лайтмотивът.

През 2004 година, за 20-ата годишнина от пускането на рекламата, "Епъл" създава римейк на същия клип, като единствената разлика е в героинята, която слуша iPod.

Рекламата има десетки отличия и награди, но дали е най-великата за всички времена? Почти 30 години по-късно клипът не изглежда чак толкова разтърсващо, но се помни и до днес, докато милиони други реклами са безвъзвратно забравени...



Римейкът:

1 коментара:

Стефанаки СеНаКаки каза...

Най-великата реклама,ако все пак експертизите докажат, че е фалшификат(до сега експертите мнения, с които съм прочел, видял по TV и т.н. са горе-долу фифти-фифти, че "е" срещу че "не е")е...
Торинската плащеница. Дори и да се докаже твърдо, че не е фалшификат, струва ми се тогава дори ефектът ще е по-голям, особено относно част от нехристиянското и атеистично население. И все пак ще се намери някой, който ще твърди уверено, че, ОК, тази плащеница е "снимка" на личност от началото на първи век, точно от региона на Голгота, но просто това на "снимката" не е Христос, а някаква статистически неизвестна единица от същото историческо време и регион ;-)