13 февруари 2009

Уязвима аудитория?

Възрастните нямат проблем да различат рекламите от другите телевизионни програми и осъзнават, че целта им е да промотират идея, продукт или услуга. Проучвания показват обаче, че това умение зависи от възрастта на човека.

Децата между 5 и 8 години трудно различават рекламите от останалите предавания и изобщо нямат понятие какво им е предназначението. Накарани да посочат разликите между рекламите и филмите например, децата казват, че първите са по-интересни и по-кратки, но не осъзнават, че служат за увеличаване продажбите на рекламирания обект. Нещо повече - рекламите, които съдържат образи на познати екранни звезди или дори анимационни герои имат по-голям ефект, тъй като стават още по-трудно различими.

По-големите деца (от 9 до 14 години) разграничават по-лесно рекламите от другите ТВ програми, но все още не са напълно наясно с предназначението на двата типа аудио-визуална продукция. Типичен отговор при тази категория подрастващи е, че "програмите служат за развлечение", а "рекламите продават стоки". Въпорсната група обаче също не гледа достатъчно критично на рекламите и е податлива на относително лесна манипулация.

Точно поради тази причина са въведени (със закон) клиповете преди и след рекламните блокове, които да ги обособяват. Скритата реклама обаче остава неуловима и често облъчва несъзнателно и възрастните.