Попаднах на полу-апокалиптичен коментар на Гери Сторч в OJR за печата и бъдещето на вестниците.
Въпросният е автор и администратор на http://ourblook.com/ (сайт за политически дискусии и медийни анализи). Бил е колумнист в Детройт Нюс и Маями Хералд, занимавал се е с разследваща, спортна и бизнес журналистика. Бакалавър е по политически науки и магистър по журналистика.
Ето какво казва Сторч:
"Не сипваме бензин безплатно. Не получаваме безплатни порции в ресторантите. Няма и да посетим Гугълплекс (Googleplex - централата на Google Inc.), очаквайки във фоайето забързан служител да ни връчи 1000 безплатни акции на компанията. Тогава защо от печата и съответната индустрия се очаква да поднесе продукията си във виртуалното пространство безплатно? ...
Вестниците ще оцелеят само ако:
1) конвертират съдържанието си в дигитална форма и спрат да се отпечатват;
2) се съсредоточат върху локалните новини и
3) поискат за новините в Интернет да бъде платена цена".
Това се отнася за отвъдокеанската реалност. У нас няколкото опита да бъде пуснато вестникарско съдържание срещу абонамент претърпя тотален крах. Причината е в принципното нежелание на българския уеб-потребител да плаща за съдържание. Бизнес анализ показва, че от онлайн реклама би се печелило повече, отколкото от абонамент.
Но това е така в медийна среда, очевидно замърсена от излишни медии. Когато родната медия не съумява да достави качествено съдържание и да си осигури конкурентни преимущества, тя се съобразява и се лишава от допълнителни приходи.
И още в щатските условия на по-тежка криза:
"Редакционните екипи вече бяха оптимизирани, а вестниците имат здрави корени, там където досега са излизали. Затова е по-разумно да бъдат пренасочени автори от международните новини или от други отдели към търсене и отразяване на локални новини".
Това в нашите условия би трябвало да звучи така: Вестници, ако искате да оцелеете, не пишете за проблемите на Австралия и за политиката на Китай, а правете разследваща журналистика и отразявайте българите и нещата, които те правят.
0 коментара:
Публикуване на коментар