20 февруари 2009

Бъдещето на Интернет и медиите

Огромният потребителски опит е безполезен, когато няма какво да се чете в Интернет. Тривиална констатация, отнасяща се не само до онлайн вестниците, а до Мрежата като цяло. Така както един вестник се нуждае от добри репортери, така и уеб-пространството се нуждае от експерти. Когато става дума за информация, не всеки я привежда в еднаква (добра) форма, а бъдещето зависи от това умение. Има милиони експерти по света в десетки сфери, но повечето от тях са твърде заети в своята област, за да споделят знанието си - те имат много неща за казване, но нямат време.

Системите, които улесняват произвеждането на висококачсвено съдържание, са решаващи за поддържането на Интернет разразрастването. Без тях ще потънем в морето от глупости. Трябва да направим така, че журналистите, авторите и експертите, на които се доверяваме, да публикуват по собствен продължаващ във времето модел, който да бъде монетизиран по най-добрия начин. Трябва да олесним потребителите, които след като открият публикация на своя любим автор, да могат да достигнат лесно до цялостното му творчество. Така те ще се възползват от паралелните светове: на спонтанното и на рационалното, на кратките и на дългите форми, на момента и на времето.

Няма (а и не можем) да спрем потока от глупости, които се качват в Интернет, но можем да го изтикаме в задните редици. Както Труман е казал през 1949 г.: "Помага ни всеки, който иска да се отърве от пропагандата на лъжите и който желае истината и откровеността".

* Това е малка част от изявлението на вицепрезидента и продуктов мениджър на Google Inc. Джонатан Розенберг в корпоративния блог. Тя касае уеб-журналистиката дотолкова, доколкото посочва нейното бъдеще. Излизането от анонимността в Интернет и създаването на виртуална (а и реална) репутация е механизмът, чрез който потребителите ще получат възможността да отсяват стойностното от плявата. Розенберг потвърждава и очевидната необходимост от експерти, които да пишат за онлайн аудиторията.