04 октомври 2010

Вирусна реклама на Диема

Нова сполучлива вирусна реклама се появи по гумите на автомобилите в столицата. Става дума за картонени скоби, на които е изписано и следното послание: "паркирай се пред телевизора, остави колата, време е за футбол!"

Че е сполучлива разбрах чак, когато тя достигна по втори канал до мен. Христо Иванов (Cipisec) пусна във Фейсбук клипчето от ВБокс (долу), на което се убедих, че скобите са картонени. Първоначално бях видял само снимки и мислех, че става дума за лепенка върху металните скоби. И си представих как ако дам 10 лева да ми отключат скобата, ще гледам английски футбол на Диема, ама през крив макарон и то на кукуво лято :)


Няколко думи за вирусната реклама и вирусния маркетинг. Не са твърде много дефинициите и публикациите по темата на български. Според Уики, вирусният маркетинг е маркетингов феномен, който улеснява и окуражава хората да предават определено маркетингово послание абсолютно доброволно.

В англоезичния уеб има повече информация и там вирусна реклама и вирусен маркетинг имат обща дефиниция. Под двата термина се разбира маркетингова техника, използваща съществуващи социални канали и мрежи, чрез които да се повиши обществената осведоменост за даден бранд или чрез които да се постигне поставена маркетингова цел (например продажби).

Вирусната реклама и вирусният маркетинг се наричат така заради аналогията с патологичните и компютърните вируси, които имат свойството да се възпроизвеждат сами. Възпроизводството на маркетинговото или рекламното послание стават от уста на уста или чрез възможностите най-вече на Интернет.

У нас специалистите използват и термина "вайръл" (или по-рядко "вайъръл") за въпросния тип разпространение на посланията. А посланията могат да бъдат заложени във видео клипове, флаш игри, рекламни игри (advergames), брандиран софтуер, картинки или текст. Веднъж пуснати в публичното пространство, те започват да се разпространяват между участниците в различните мрежи.

Добър пример за предавана от уста на уста реклама е тази на кренвирши "Леки". Става дума за възклицанието "Ооо, Пепи", с което се обръщахме и към хора, които не се казват Петър :)

Пяхме и песничката на Sure Check - "Гошо е невинен".

Във vgames.bg пък има Cosmo забавления и Cosmo късметчета, които са подобни на класическите рекламни игри.