16 септември 2010

МТел купувал "Дневник" и "Капитал", хаха

Когато някой занемарил професията журналист или страничен наблюдател разкритикува журналистиката, ситуацията обикновено е фифти-фифти. Или има основание, или няма. Но когато журналистиката сама наклони кантара и когато дава основателни поводи за критика, тогава вече визникват някои притеснения.

Ако в случая "Джони Деп в Бургас" медиите можеха да намерят някои смекчаващи вината обстоятелства, то за актуалната публикация на Блиц и новините на Дир.Бг обяснение не може да се намери никакво. Става дума за заглавието "Мтел си подари "Икономедиа" за рождения си ден" - нещо като коментар, според който придобиването на "Спектърнет" и "Мегалан" водило до... придобиване на вестниците на бизнесмедията.

Червената лампичка за произведената глупост бе светната от няколко мои познати от Фейсбук, които са запознати с комуникационния бизнес. Проблемът е, че по-голямата част от аудиторията е неподготвена и едва ли би погледнала достатъчно критично на публикацията, за да забележи, че причинно-следствени връзки в нея на практика не съществуват.

Източникът на проблема е практиката да се правят от предположенията спекулации. Има много ситуации, в които медиите нямат достатъчно информация (и няма откъде да я имат официално), когато се правят предположения. Такива практики има най-вече в жълтите медии - щракват някого с жена и после иди доказвай, че не е сестра ти (примерно).

Същинският проблем е, че общопрофилните и жълтите медии напоследък доста се преливат една в друга. Така например новините на Дира, на които ужким следва да имаме доверие, публикуват спекулации, нямащи нищо общо с действителността (и оттам - с доверието).



Още малко по темата за качеството на родната журналистика: В защита на българския журналист и още малко за Джони Деп
_______
Полу offtopic:
"Мегалан и Спектър са продали клиентите си на средна цена около 930 лв. за клиент", изчисли Станислав Божков.