07 март 2009

Криза и реклама

"Приходите от реклама в телевизиите през декември 2008 г. са се увеличили с близо 10% спрямо същия месец на предишната година. А обемът реклама е с 40% повече. Приходите в радиото имат по-слаб ръст от 3%. Общите приходи от реклама в печатните издания за декември 2008 г. са спаднали с 8% спрямо същия период на 2007 г.", казва в интервю за списание "Мениджър" изпълнителният директор на TV Plan/TNS Мила Николова.

Според нея телевизиите са се презастраховали, като са свалили рекламните си тарифи, за да не загубят рекламно време. "Изготвянето на рекламни тарифи е пряко свързано с общия климат на пазара и с продукцията, която предлага медията. Основание за увеличаване на цената в телевизиите например са високите рейтинги на предаванията", коментира Николова.

Същевременно статистиката сочи, че някои компании намаляват рекламните си бюджети, други преразпределят ресурса в по-евтини и таргетирани канали (като списания и радиа), а трети инвестират още повече в разпознаваемостта на продуктите си. Интересни обаче ще бъдат данните за първите два месеца на 2009 г., тъй като през декември миналата година паниката още не беше обзела изцяло българския бизнес, а парите за реклама са били разчетени още в началото на 2008 г. Все пак изгледите са секторът да запази ръста си, макар и не със същите темпове.

Кризата е и възможност за публичното пространство да се освободи от медийния излишък и чрез принципите на естествения подбор да оцелеят и да просперират най-виталните и обществено полезни медийни продукти.