04 юли 2011

Гугъл Плюс за медиите

Вероятно всички вече сте чули/чели за Гугъл Плюс - новата социална мрежа, която се задава. Ако не сте, можете да се запознаете с материята в публикацията на Капитал, например.

Алтернативата на Фейсбук още не е официално достъпна за всички потребители и засега до нея се допуска само с покана и то ако не е превишен текущия капацитет. Like-бутонът обаче вече е достъпен и може да се види под тази публикация (малко бавно се зарежда понякога, но трябва да бъде видим вдясно от лайкбутона на Фейсбук).

В контекста на уебмедиите
1. Facebook
Повечето уебмедии обвързаха съществуването си с Фейсбук. Битката за фенове и вирусно разпространение на съдържание сред потребителите минава от задължителната фенстраница в социалната мрежа, през интегриране на модула за коментари под статиите, до създаването на други небрандови (тоест не с бранда на медията) фенстраници и групи, в които да се разпространява "правилното" съдържание.

Превъзходен пример е MSK Group със странцата във Фейсбук на Левски, където се появява съдържание само от Sportal и свързания сайт sport.bg. 164 503 са феновете на Левски, които "неусетно" са станали и фенове на въпросните сайтове.

Доста от уебкомпаниите с по-голямо портфолио вече имат щатни служители, които се грижат ежедневно за образа на медиите в социалните мрежи. От въпросните служители се очаква да спамят професионално общностите.

2. Google +
Тук потребителите също ще се групират в кръгове (общности) по интереси. Следователно ще се появи ново поле за битка между уебмедиите за вниманието на публиката.

Искрите (Sparks - една от новите услуги на новата социална мрежа) ще бъдат особено важни за пъблишърите. Потребителите ще добавят интересите си (например музика, спорт, мода), а Гугъл ще им изпраща релевантни линкове с информация. Потребителите от своя страна ще препращат отново информацията на други потребители със същите интереси, тоест вероятността човек да бъде заливан с маловажни за него глупости намалява.

Гугъл Плюс ще даде на уебмедиите и нова възможност за оптимизиране за търсачки (Search Engine Optimization). По-харесваното съдържание ще получава и по-горно класиране в търсачката на Гугъл и при потребители, които нямат нищо общо със социалните мрежи. Фактор, който едва ли ще бъде подминат от пъблишърите.

За отделния журналист бонусът е, че авторът ще бъде свързван със съдържанието със снимка и име. Така мнозина ще могат да се съсредоточат в изграждане на името си като бранд или най-малкото да се утвърди ролята на специалиста в селектирането на смислено съдържание по определена тема - още една разлика с Фейсбук и Туитър, където океанът от информация те залива. Никой не гарантира, че гуруто, което следим в Туитър, няма да реши да пусне някой тъп комикс или потребителят във Фейсбук няма да хареса някоя промоционална оферта. В Гугъл + искат да преодолеят този недостатък.

Най-важното е, че Гугъл + за уебмедиите ще бъде нов източник за реферали. Трафикът от Фейсбук на някои сайтове надхвърля двуцифрения процент и новата социална мрежа ще бъде опция за удвояване на този ефект.

Разни извън темата:
Гугъл като правописен речник
Бъди човек! Особено във Фейсбук