Темата за влиянието на медиите върху това как хората възприемат нещата от живота, е основна за журналисти и социолози. След серия изследвания и публикации Максуел Маккомс и Доналд Шоу издигат хипотезата, че медиите определят най-важните въпроси на деня в общественото съзнание.
Като членове на аудиторията хората:
- селективно контактуват;
- селективно възприемат съобщенията;
- селективно запомнят съдържания от медиите.
Индивидите интерпретират и усвояват света избирателно. Като цяло обаче широката публика е насочвана от лидери. Обществените лидери насочват и ръководят промените, а масмедиите главно трябва да заздравяват оформилите се образци на действие, социални очаквания и предпочитания.
Маккомс и Шоу твърдят, че благодарение на всекидневните си контакти и подбора на новините медиите влияят върху това как аудиторията възприема важните въпроси на деня.
"Чрез избора и представянето на новините редакторите, новинарският екип и говорителите имат важна роля при оформяне на политическата реалност. Читателите научават не само за дадена тема, но и каква тежест се придава на темата от количеството информация при представяне на новината и нейното място" (McCombs and Shaw, 1972: 176).
Масмедиите не могат сами да осигурят желания ефект, но те могат да установят дневен ред от въпроси, в рамките на които обществеността може (или трябва) да се произнесе. В този смисъл публиките са информирани, мотивирани, подпомагани и насочвани в посоката, в която трябва да мислят.
Средствата са разнообразни - размер на заглавията, шрифт, фотоилюстрации, мястото и времето, заделено в новинарските емисии. Тези ключове на електронните и печатните медии помагат на аудиторията да избира, разбира и възприема своите информационни приоритети.
Още по темата:
Пропаст в информираността
Що е обществено мнение (накратко)
Въпроси за размисъл:
- Често ли попадате на теми в медиите, които Ви дразнят с нерелвантността си към Вашия живот?
- Коя е последната тема, за която се сещате и в коя медия я срещнахте?
- Промени ли се отношението Ви към въпросната медия и ако да, как?
(Моля, не се притеснявайте да коментирате чрез формата за коментари горе вдясно от заглавието на публикацията).
По материали от Теория за масовите комуникаци, София, 2004
31 август 2010
Хипотеза за зависимост на общественото мнение от медиите
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар