05 юли 2012

Разделяне вместо окрупняване за ефективен медиен бизнес

На все повече места чета, че окрупняването на бизнеса всъщност е копаене на неговия гроб. Имаме готов пример за това как една компания, която е станала твърде голяма, първо става неефективна (нерентабилна), а след това става и губеща.

Съветът на директорите на "Нюз Корпорейшън" е постигнал принципно съгласие за разделянето на по-големия й отдел за кино и телевизия от изпадналия в затруднение издателски бизнес.

Решението идва в момент, когато империята на Мърдок е подложена на натиск заради скандала с подслушванията във Великобритания, довел до закриването на притежавания от нея вестник "News of the world" и оставките на редица високопоставени служители.

Разделянето вероятно ще доведе до създаването на една компания, включваща "20-th century FOX" и телевизия Фокс, които ще се конкурират пряко с Дисни, Тайм Уорнър и Комкаст, който контролира NBC Universal.

Издателският бизнес на компанията, включващ вестниците "Wall Street Journal", "New York Post", "Times" и "Australian Newspaper", както и издателство "Харпър Колинс", ще бъдат обединени във втора компания.

Някои възприемат решението като усилие за отърсване от скандала с подслушванията и шанс за Мърдок да осъществи плана си за пълно придобиване на сателитната телевизия "BSkyB", в която Нюз Корпорейшън има 39% дял.

Това е един аспект на решението. Другият е създаването на потенциал за продажбата или закриването на непечелившите медии без това да се отразява в отчетите на публичната компания-майка. Освен това по-малки и по-фокусирани компании се реформират по-лесно и по-бързо.

В този контекст остава под въпрос стремежа на медийните корпорации да придобиват все повече и повече продукти в портфолиото си. От една страна спестяванията от мащаба дават своя резултат в краткосрочен план, но от друга шансът в портфолиото да попаднат морално и технологично остарели, губещи медии, нараства значително.