13 юли 2010

Корпоративно поведение в социалните мрежи (обновено на 14.07.2010)

Ако някой си мисли, че случващото се в Интернет подлежи на контрол, жестоко се лъже. Усилията на комуникационните специалисти, познанията и опитът им са от една страна, но от другата стоят потребителите, които и в реалния живот и във виртуалния свят вече не само осъзнават властта си, ами я използват. Сайтовете за социализация (уеб 2.0 като цяло) са среда на платежоспособни потребители, от които компаниите се интересуват. Затова и корпоративните комуникации с външни публики се превръшат в изкуство - най-добрите комуникатори са най-талантливите, а не най-работливите или най-знаещите (теорията).

Апропо, вече има известно натрупване на информация за това какво трябва и какво не трябва да се прави в социалните мрежи.

Кошмарът Nestle

Вечерта на 18 март 2010 в корпоративния профил на компанията излиза този статус (призив): "Nestle fans, don’t use an altered version of the company’s logo as your profile pic, or your comments will be deleted". Фенове на Нестле, не използвайте различни лога на компанията, иначе коментарите ви ще бъдат изтрити.

Ответната реакция: Don’t tell us what to do, Big Brother! (Не ни казвай какво да правим, Биг Брадър)

Следва словесна престрелка, фрагмент от която виждате отдолу.

Проблемът не е, че Нестле иска да наложи марката си в оригинал, нито че иска да опази интелектуалната си собственост. Проблемът е в начина на общуване и в нарушаване на едно от основните правила в бизнеса: Никога не обиждай клиент.

Примерът, разбира се, е краен. Много рядко може да се наблюдава подобна комуникационна криза, но това не означава, че грешките в корпоративните комуникации в Интернет са рядкост. Досаждането също е грешка ;)

(Добавено на 14.07.2010) В светлината на всичко казано дотук, прилагам линк към markbit.net и статията "Ако маркетьорите бяха животни, какво животно щяхте да сте вие?". В нея са цитирани 10 правила за успех в социалните медии, както и няколко интересни цифри, свързани с проблемите на корпоративните комуникации в Интернет.